CoSol
EET klient - program pro elektronickou evidenci tržeb


nahled



Problém vyřešen
Pozor na update Windows 10 č. 1803 - Problém vyřešen
Množí se případy, kdy po updatu operačního systému Windows 10 na verzi 1803 přestane program Cosol EET klient částečně fungovat - nelze odeslat zprávu s účtenkou. Doporučuji upgrade na tuto verzi zakázat a vyčkat až Microsoft tento problémový update nahradí a opraví. Pokud již upgrade proběhl, lze se do deseti dnů vrátit k předchozí verzi (za předpokladu, že jste si ji sami z disku nesmazali). Další možností je obnova ze systémové zálohy (pokud jste si ji vytvořili). Poslední možností je čistá nová instalace OS Windows. Před obnovou doporučuji zazálohovat veškerá data programu Cosol EET klient na nezávislé datové úložiště. Jak zakázat update OS Windows 10 je popsáno npř. zde: Jak vypnout aktualizace Windows 10 Nová verze programu CoSol EET klient umožňuje zvolit v nastavení v záložce "EET Server a certifikát", že se účtenky mají odesílat přes PHP server a tím se vyřeší problém s novou verzí windows 1803.




Poslední verze 3.2 (9.8.2018):
- Vícenásobný tisk účtenky
- Možnost zadávat současně částky podléhající DPH i osvobozené od DPH (např. dáaln. známky, platby ze zahraničí) - v nastavení - záložka "DPH" přibyly zaškrtávací pole pro každý druh platby.
- Možnost zmenšit a znevýraznit pole pro zadávání plateb nepodléhajících DPH. Minimalizuje se tím možnost, že plátce DPH zadá omylem běžné zboží do kolonky osvobozené od DPH.
- Uložení posledního stavu nastavení, zda se prodává použité zboží.



Stáhnout instátor poslední verze

Stáhnout návod (docx)
Návod (html)
Návod (pdf)



Vlastností a funkce programu:
- zadání inkasované částky a odeslání účtenky na server EET
- vydání účtenky zákazníkovi (emailem, přes www stránky nebo tisk účtenky na papír)
- evidence, prohlížení a součty dříve vydaných účtenek za zvolené období
- možnost připojit pokladní zásuvku, čtečku čárového kódu, zákaznický displej, standardní win. tiskárnu, novou pokladní tiskárnu nebo i starou pokladní tiskárnu ze staré pokladny pro plátce i neplátce DPH - vhodné i pro menší e-shopy, pro větší e-shopy je plánován upgrade, který dodá více komfortu
- možnost využít program pro více subjektů (DIČ) na jednom PC - rozlišení barvou pozadí a vlastním textem nadpisu v liště okna
- vše máte plně pod kontrolou: nastavení programu, odeslané a neodeslané účtenky jsou uloženy v textových souborech, které můžete libovolně zálohovat, kopírovat a upravovat - další užitečné funkce a úpravy na přání zákazníka zdarma

Proč svůj program nabízím zdarma? Vysvětlení najdete v odstavci "Představení programu a jak vznikl".

Jste zvyklí na svoji starou pokladnu a neumíte si představit, jak ji může nahradit počitač s programem? Zde je několik možných řešení. Je jen na vás, které si zvolíte:

1) Můžete si ponechat vaši stávající pokladnu a jednotlivé položky nákupu na ní blokovat jako dosud. Do počítače pro odeslání EET pak zadat pouze finální součet v době, kdy bude vaše stará pokladna tisknout účtenku.

2) Pokud již vaše stará pokladna dosluhuje a chcete si pořídit novou, stačí si na internetu vybrat pokladní tiskárnu a pokladní zásuvku s elektronickým otvíráním. Více o pokladních zásuvkách v odstavci: Jak připojit k PC pokladní zásuvku.

Vhodné i pro menší e-shopy - pro větší e-shopy je plánován upgrade, který dodá více komfortu

nahled


Orientační ceny komponent a připojitelných zařízení:
1 - Program pro PC na odesílání EET (zdarma* - viz Představení programu a jak vznikl)
2 - Numerická klávesnice (cca 80,- až 200,- Kč)
3 - Tiskárna účtenek - beztonerová termotiskárna, nízké provozní náklady (1 780,- až 4 000,- Kč)
4 - Pokladní zásuvka (cca 1 100,- až 2 000,- Kč z Číny i za 600,- Kč)
5 - Čtečka čárových kódů (cca 1 040,- až 2 000,- Kč) - podpora se připravuje spolu s databází prodávaného zboží
6 - Zákaznický displej (cca 600,- až 2 000,- Kč)

Ceny periferií závisí na konkrétním typu a zvoleném prodejci. Uvedené periferie nejsou pro vydávání účtenek dle zákona o EET nezbytné. Jedinou nezbytnou komponentou, kterou musí obchodník vlastnit, aby mohl používat nabízený program, je počítač nebo notebook.


Jakou tiskárnu zvolit a proč není nezbytně nutné ji mít:
Zákon o EET nestanoví jakou formu má mít účtenka vydaná zákazníkovi. Pokud je tedy vydaná elektronicky (a nikoliv na papíře), zákonu to neodporuje. Program CoSol umí odeslat elektronickou účtenku na libovolné www stránky, které k tomu jsou přizpůsobeny a zákazník si zde účtenku může kdykoliv vyzvednout. V základním nastavení se účtenky odesílají na www.plavec.wz.cz/save_receipt.php a vyzvednout je lze na www.plavec.wz.cz/show_receipt.php. Stačí zadat DIČ, zaplacenou částku a čas platby a požadovaná účtenka je okamžitě zobrazena. Pokud si uživatel zřídí vlastní www stránky, kam si nakopíruje skripty pro zobrazovnání jím vydaných účtenek, lze zadávání DIČ vynechat. Tímto způsobem lze vyřešit problém, pokud někdo nemá tiskárnu a nechce si ji ani pořizovat a nebo mu např. právě došel papír či toner. Pokud vaše stará pokladna umožňuje tisk paragonů, lze oba způsoby kombinovat. Starší zákazník se bude cíti lépe, když obdrží papírovou účtenku a nevadí, že neobsahuje EET ůdaje. Pokud se dotáže na absenci EET údajů, bude poučen (nejlépe poukázáním na vyvěšený letáček), že účtenku se všemi EET údaji si může vyzvednout na internetu. Nelze argumentovat tím, že senioři většinou nemají přistup k internetu a účtenku si vyzvednout neumí, protože bez internetu jim stejně ani papírová EET účtenka k ničemu není a kontrolní kódy z účtenky stejně jinak než na internetu ověřit nelze.
Účtenky múžete tisknout na libovolné tiskárně připojené a nainstalované k vašemu počítači. Podle počtu vydaných účtenek musí každý zvážit, zda se mu vyplatí používat obyčejnou domácí tiskárnu a nebo je výhodnější investovat do pokladní termotiskárny. Náklady na tisk jedné účtenky (A4) na domácí tiskárně se pohybují kolem 0,60 Kč až 2 Kč podle typu tiskárny. Pokladní termotiskárna nepotřebuje toner a cena papíru na 1 účtenku je 5 - 10 haléřů. Nejlevnější pokladní termotiskárna stojí asi 1860 Kč (Xprinter XP 58-IIN), ale je vhodná jen do menších prodejen s menší frekvencí tisku. Při vydání několika desítek až stovek účtenek za hodinu se může tiskárna přehřívat, zasekávat nebo dokonce porouchat. Výkonější je např. EPSON TM-T20II za zhruba 3500 Kč. Obě tiskárny lze nainstalovat ke všem operačním systémům windows 2000 a vyšším (program CoSol však běží na Win7 a vyšším). U nejlevnější tiskárny Xprinter XP 58-IIN sice většina prodejců neuvádí podporu pro windows 10, ale i pro windows 10 leze stáhnout instalační soubor ze stránek https://drive.google.com/drive/folders/0B52TYGb_gnqpU1JoQWp3SUVEUnc .


Představení programu a jak vznikl
Možná stojíte před podobným problémem jako moje rodiče, kteří provozují malý penzion ve Slavkově a musí od 1.12. 2016. všechny účtenky vydávat dle zákona o EET. Nevyplatilo by se jim pořizovat drahou profesionální pokladnu a tak jsem chtěl využít nabídek mnoha dodavatelů EET, kteří inzerovali, že pro malé podnikatele dodají omezenou verzi zdarma. Když jsem se však pokoušel nějaký program nainstalovat a vyzkoušet, vždy se nakonec ukázalo, že verze zdarma je nepoužitelná. Proto jsem se nakonec rozhodl, že program pro EET evidenci účtenek naprogramuju sám. Je hotový a vyzkoušený a byla by škoda, aby byl využit jen jednou. Pokud máte o program zájem, můžete si ho zdarma stánout a používat. Není to žádný složitý a rozsáhlý program, ale jednoduché řešení s okýnkem pro zadání částky a pár tlačítky pro odeslání a tisk. Proč zdarma? Nevypadá to, že by se program dočkal nějakého masového rozšiření. Přestože ho nyní nabízím zdarma, tak jej zatím využívá jen pár firem. Reálná cena, jakou by pravděpodobně zákazníci byli ochotni za program zaplatit je zhruba několik set korun jednorázově za licenci nebo v případě měsíčních plateb pár desetikorun. Kvůli tak malé částce se mi nevyplatí absolvovat administrativně náročné úkony jako je zřízení firmy, placení daní a pojištění a dalších nepříjemností s tím spojených. Těší mě, když vím, že můj produkt někdo používá a je mu k užitku, zvlášť jedná-li se o drobného podnikatele, který obrací každou korunu a nemůže si dovolit vyhazovat peníze za zbytečnosti. Pokud by se snad v budoucnu nějakým zázrakem můj program přece jen rozšiřil a užívaly ho tisíce nebo desetitísíce lidí (dost nepravděpodobné), možná bych nějakou nízkou cenu přece jen stanovil a odhodlal se k založení firmy.

Kontakt: Své dotazy, podněty a připomínky můžete zasílat na můj email: plavec2@seznam.cz , rád na ně odpovím, popřípadě zapracuji vaše návrhy na vylepšení.

Technické požadavky na počítač nebo notebook:
Operační systém Windows 7 nebo novější. Jakákoliv tiskárna připojená k tomuto počitači nebo pokud znáte email zákazníka, lze mu poslat účtenku mailem nebo vystavit na www stránky, zákon to umožňuje a tiskárnu tím pádem nepotřebujete.

Jak připojit k PC pokladní zásuvku:
Drtivá většina pokladních zásuvek (šuplíků) nabízí elektronické otevření pomocí vestavěné cívky, která na okamžik uvolní západku šuplíku s penězy a tím mu umožní se automaticky otevřít. Oba kontakty cívky bývají vyvedeny do konektoru RJ12 (RJ11 nebo RJ45) ve spodní části šuplíku. Jako zdroj napětí pro otevření šuplíku se používá výstup z pokladní tiskárny, který je také realizován konektorem RJ (11,12 nebo 45). Je vhodné se ujistit, že vámi zvolené výrobky (šuplík + tiskárna) jsou vzájemně propojitelné, například dotazem na prodejce u kterého si zboží koupíte. Pokud byste z nějakého důvodu chtěli propojit nekompatibilní zařízení (například váš starý šuplík s novou tisárnou), není to většinou žádný problém. Stačí si jen propojovací kabel vyrobit ze starého telefonního či síťového kabelu sám. Zvládne to každý technicky zdantnější uživatel. Před zapojením doma vyrobeného poropojovacího kabelu se prosím ujistěte, že na cívku v pokladní zásuvce neposíláte větší napětí než snese. Většina šuplíků se otevře už při 10V a snese i mnohem více než deklarovaných 24V, protože el. impulz se do cívky posílá jen na zlomek sekundy (cca 100-400 milisekund). Většina pokladních tiskáren zase na výstup posílá právě 12 a 24 voltů a nebo umožňuje zvolit jednu z těchto variant.

Jaké údaje (ne)musí obsahovat účtenka:
Na konci roku 2016 proběhly ve sdělovacích prostředcích zprávy o tom, že účtenka vydaná dle zákona o EET neobsahuje všechny náležitosti dle zákona o ochraně spotřebitele a je tedy nutné vydávat dvě účtenky. Jak je to tedy ve skutečnosti? Oba zákony skutečně požadují rozdílné údaje, ale je samozřejmě možné všechny tyto údaje üvádět na jediné společné účtence, která vyhovuje oběma zákonům. Někdy však může být výhodné tak nečinit a být připraven vydat jak starou účtenku dle zákona o ochraně spotřebitele tak novou EET účtenku. Je zde totiž jeden zásadní rozdíl v povinnosti účtenky vydávat. Podle staršího zákona o ochraně spotřebitele se účtenka vydává jen na vyžádání. Program CoSol samozřejmě umožňuje vydat účtenku vyhovující oběma zákonům, ale pro malého obchodníka na vsi, který nemá čtečku čárového kódu a ani sklad zboží v počítači může být únavné a zdlouhavé vypisovat na klávesnici jednotlivé položky. Zde je nutné upozornit, že to vždy dělat nemusí. Musí tak učinit jen na vyžádání. Je pak na něm, zda se na vyžádání rozhodne vydat účtenku starým způsobem, tak jak to činil před nástupem EET a doplní ji účtenkou s EET a nebo popis aktuálně prodaného zboží doplní do formuláře programu CoSol. V drtivé většině případů však nic vypisovat nemusí. Od verze 1.8. je k dispozici předvolba druhu zboží. Toto upřesnění položek nákupu lze automaticky přidávat na účtenku. Jednotlivé druhy zboží si uživatel sám jednoduše zadává v textovem konfiguračním souboru.




Verze 3.1 (27.7.2018):
- Bezpečnější šifrování účtenky odesílané přes PHP server
- Zobrazení čísla verze programu
- Zobrazení informace, zda je spuštěna aktuální verze a nebo je k dispozici novější
- Možnost aktualizovat program přímo ze spuštěného programu


Verze 3.0 (20.7.2017):
- Možnost zvolit v nastavení v záložce "EET Server a certifikát", že se účtenky mají odesílat přes PHP server. Tím se vyřeší problém s novou verzí windows

Verze 2.5 (27.3.2017):
- Možnost zadání levého okraje pro tisk

Verze 2.4 (27.12.2017):
- Možnost volby tisku DIČ - dle nálezu Ústavního soudu ČR nemusí neplátce DPH svoje DIČ na účtence uvádět.
- Dalsší drobné úpravy v možnostech nastavení vzhledu



Verze 2.3 (16.5.2017):
- Přehlednější rozdělení položek formuláře "Nastavení" do záložek.
- Možnost volby tiskárny pro tisk nové účtenky i tisk z archivu (již není nutné tisknout na defaultní tiskárnu)
- Možnost volby položek, které se mají tisknout v přehledu z archivu.



Verze 2.2 (10.5.2017):
Nové vlastnosti:


- Možnost volby tiskárny pro tisk účtenky (již není nutné tisknout na defaultní tiskárnu)




Verze 2.1 (28.2.2017):
Nové vlastnosti:


- Úprava vybírání účtenky z archivu pro opětovný tisk. Ošetřen případ účtenek se stejným ID, vytiskne se dle datumu ta správná
- Možnost změnit barvu pozadí hlavního formuláře. Tato funkce může být užitečná při současném spuštění více programů současně pro různé firmy na jednom PC.
- Možnost odeslání tržby ve zvláštním režimu DPH, např. při prodeji použitého zboží




Verze 2.0 (13.2.2017):
Nové vlastnosti:


- Oprava chybného přidělování ID jednotlivým účtenkám (v určitých případech mohlo dojít k přeskočení jednoho čísla)
- Doplnění informace do tisku celodenní (týdení,měsíční) tržby zda se jedná o offline účtenku.



Verze 1.9 (13.2.2017):
Nové vlastnosti:


- Tlačítko pro samostatné uživatelské otevření pokladního šuplíku (automaticky se otvírá těsně před tiskem účtenky).
- Oprava nepřesnosti v zobrazování archivu účtenek.
- Možnost tisku celodenní (týdení,měsíční) tržby na pokladní tiskárně (úzkém papíru)



Verze 1.8 (2.2.2017):
Nové vlastnosti:


- Možnost vkládat do okna pro tisk druh zboží z předvolené nabídky. Nabídku zboží si upravuje uživatel dle vlastní potřeby v textovém souboru.
- Nastavení, zda se mají jednotlivé položky nákupu řadit vedle sebe a nebo na každý řádek účtenky jedna položka zvlášť (pro úsporu papíru).
- Tlačítko "Součty" přejmenováno na "Archiv"



Verze 1.7 (27.1.2017):
Nové vlastnosti:


- Možnost zadat vlastní nadpis okna aplikace. Lze využít pro odlišení více současně běžících aplikací s různým DIČ.
- Při odentrování prázdné částky mezisoučtu skočí kurzor automaticky na tlačítko "Odeslat" a po dalším stisku Enter se účtenka odešle. Doplněno kvůli snadnějšímu ovládání z numerické klávesnice bez myši.
- Drobné úpravy vzhledu.




Verze 1.6 Vhodná pro prodejny, obchody a trafiky (5.1.2017):
Nové vlastnosti:


- Možnost zadávat více položek do jedné účtenky (přidávané položky se přičítají k celkové částce)
- Vícenásobné položky (přidávaná položka je vynásobena hodnotou "násobek")
- Možnost zvolit, zda se mají jednotlivé položky tisknout na účtenku
- Označení položek podle výše DPH: základní - z a snížená - s (jen u plátců DPH)



Verze 1.5 (19.12.2016):
Nové vlastnosti:


- Zalamování všech tištěných řádků podle nastavené šířky papíru
- Prohlížení odeslaných účtenek a jejich výběr podle datumu
- Možnost znovu tisknout jednotlivé účtenky ve formátu jako pro zákazníka
- Tisk vybraných účtenek v komprimovaném formátu
- Archivace účtenek ve formátu *.CSV s možností prohlížet data v Excelu nebo jiném tabulkovém procesoru s možností provádět různé součty průměry atd.



Verze 1.4 (6.12.2016):
Nové vlastnosti:


- Automatické odesílání starších offline účtenek. Účtenky, které jsou vydány v offline módu jsou automaticky ukládány do souboru OfflineReceiptsArchive.txt. Ten obsahuje aktuální seznam vsech účtenek, které se nepodařilo odeslat a byly vydány v offline módu. Po každém spuštění se program pokouší tyto účtenky znovu odeslat (pokud je v online módu). Pokud se odeslání povede, účtenka je ze seznamu odstraněna.

- Možnost ukládat účtenky také na libovolný webový server, který podporuje PHP skripty. Přednastavený server je http://www.plavec.wz.cz/save_receipt.php Takto uložené účtenky pak lze prohlížet z libovolného webového prohlížeče (v PC, tabletu či telefonu) na adrese www.plavec.wz.cz/select_receipt.php Stačí zadat DIČ, zaplacenou částku a čas platby a požadovaná účtenka je okamžitě zobrazena. Pokud si uživatel zřídí vlastní www stránky, kam si nakopíruje skripty pro zobrazovnání jím vydaných účtenek, lze zadávání DIČ vynechat. Tímto způsobem lze vyřešit problém, pokud někdo nemá tiskárnu a nechce si ji ani pořizovat a nebo mu např. právě došel papír či toner.

- Drobné úpravy vzhledu, přidání návodu dostupného z rozšířeného hlavního formuláře.

Verze 1.3:
Nove vlastnosti:


- Instalator nainstaluje novou cistou instalaci jen v pripade, ze v pocitaci jeste program neni nainstalovan. Pokud jiz je pritomna starsi verze programu, je nahrazen pouze exe soubor a data jsou ponechana. - Do formulare "Nastaveni" byl pridan parametr EET Url pro nastaveni cesty k EET serveru.
- Moznost zmenit poradove cislo uctenky (uklada se cislo posledni odeslane uctenky) Cislo uctenky pri pristim spusteni bude vzdy o 1 vetsi nez je nastaveno.
- Moznost zmenit a ulozit prednastaveny text, ktery je nabizen pro tisk na uctenku primo z formulare "Nastaveni".

Verze 1.2
Nove vlastnosti:


- uprava settings.xml primo z programu (tlacitko Rozsirene-> a uplne dole pak tlacitko "Nastaveni")
- pridana velikost fontu pro tisk
- pridane nastaveni, zda se emaily sifruji (SSL)
- bohatsi vypis chyboveho hlaseni pri nepovedenem spojeni s EET serveverem


Informační povinnost - Podnikatelé musí k EET tisknout informační cedulky:
To je jedna z povinností, které se k elektronické evidenci vztahují. Jestli na povinné oznámení zapomenete, hrozí vám pokuta 50 000 Kč. Oznámení musí být v provozovně dobře viditelné a čitelné. Zákazník z něho zjistí, že obchodník platby elektronicky eviduje. Na oznámení musíte mít ze zákona tento text:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Pro podnikatele, kteří evidují ve zjednodušeném off-line režimu, je informační text následující:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.

EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zdarma EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET zadarmo EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně EET bezplatně